نماینده ولی فقیه در استان‌ ایلام در دیدار با رئیس دانشگاه فنی حرفه ای استان

خواستار تقویت و توسعه رشته‌های فنی و حرفه‌ای به‌ویژه در حوزه نفت، پتروشیمی و انرژی در استان شد

سرویس: استان ایلام
کد خبر: 478
|15:46 - 1401/10/16
نسخه چاپی
سرپرست و جمعی از کارکنان دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان ایلام به مناسبت دهه بصیرت و معرفی دانشگاه، در فضایی صمیمی با حجت‌الاسلام کریمی‌تبار نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام دیدار و گفت‌وگو نمودند.

به گزارش ایلام رصد ، حجت الاسلام‌ کریمی‌تبار نماینده ولی فقیه در استان در دیدار با کارکنان دانشگاه فنی استان ایلام، ضمن پرداختن به اهمیت مهارت‌آموزی و با توصیه به لزوم خارج‌شدن دانشگاه‌ها از وضعیت کنونی و پرهیز از مدرک‌گرایی که خروجی آن جز ناکارآمدی و بی‌سوادی نیست اظهار داشت:  اهمیت رسالت دانشگاه فنی و حرفه‌ای و به‌ویژه اساتید آن در راستای مهارت‌آموزی و گره‌گشایی از مشکل اشتغال بسیار بااهمیت است.

 وی ابراز داشت: مهارت‌آموزی و مهارت‌افزایی که در مجموعه دانشگاه فنی و حرفه‌ای انجام می‌پذیرد از صالحات ارزنده‌ای‌ است که دارای آثار ما تقدم و ما تأخر برای آن مجموعه خواهد بود..

 کریمی تبار با بیان نگاه ویژه کشورهای صنعتی پیشرفته به نیروی کار برخوردار از مهارت، اظهار داشت: در کشور ما هم باید نگاه‌ها به این سمت و سو سوق یابد.

 حجت‌الاسلام کریمی‌تبار در خصوص نخبگان همچنین ابراز داشت: انتظار می‌رود نخبه جامعه ما منتظر ایجاد اشتغال و رفع مشکل خود از سوی دولت نباشد بلکه با علم و استعدادش نه تنها راه‌گشای خود بلکه کارساز و مشکل‌گشای دیگران نیز باشد. وی در ادامه خواستار تقویت و توسعه رشته‌های فنی و حرفه‌ای در استان به‌ویژه در حوزه نفت، پتروشیمی و انرژی با توجه به نیاز استان در این زمینه‌ها شدند و درخواست حمایت برای دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان را، در سفر آینده ریاست محترم جمهوری به ایلام مورد تأکید قرار دادند.

 

محمد نظری سرپرست دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان ضمن ابراز خرسندی از این دیدار که در دهه ارزشمند بصیرت رخ داد، یاد و خاطره سردار دل‌ها سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی که خود را نه سردار بلکه به زیبایی سرباز ولایت نام نهاده بود گرامی داشت و با تقدیم شاه‌بیتی در وصف ایشان، ابراز داشت: خودم و همکاران عزیزم را توصیه می‌کنم که در هر جایگاهی که هستیم خود را سرباز بدانیم و از فرصت خدمت برای ارتقای سطح جوانان وطن از هیچ کوششی فروگذار نکنیم.

وی سپس به معرفی و بیان رسالت دانشگاه فنی و حرفه‌ای پرداخت و عنوان داشت: این دانشگاه رسالت تربیت تکنسین و مهندس حرفه‌ای مورد نیاز جامعه را بر عهده دارد و تفاوت اصلی که با سایر مراکز فعال در این زمینه دارد این است که مهارتی که این دانشگاه آموزش می‌دهد مبتنی بر دانش آن مهارت بوده و توانمندی فارغ‌التحصیلان این دانشگاه در کارآفرین بودن آن‌ها است.

نظری افزود: این دانشجویان که متأسفانه سرانه آن‌ها یک سوم سرانه در نظر گرفته‌شده برای دانشجویان سایر دانشگاه‌ها است، به صورت علمی و عملی صاحب مهارت می‌شوند و توانمندی ویژه‌ا‌ی خواهند یافت به طوری که با افتخار اعلام می‌کنیم 25 درصد شرکت‌های دانش بنیان موجود در ایلام و کلیه شرکت‌های شتاب‌دهنده استان، متعلق به اساتید و فارغ‌التحصیلان این دانشگاه بوده  و اخیرا هم ورود کاملا جدی به مقوله خانه‌های خلاق داشته‌اند.

نظری افزود: در صورتی که این دانشگاه بتواند از حمایت مالی استان برای تجهیز کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های خود بهره‌مند شود، قادر است در مدت‌زمان کوتاهی شاهد نتیجه مشخص و قابل دفاع این حمایت باشد.  

وی در ادامه به تأکیدات مکرر مقام معظم رهبری در خصوص توجه به مهارت اشاره و سوگیری دولت محترم و وزارت آموزش عالی در این زمینه را امیدوارکننده عنوان کرده و افزود: دستور اخیر ریاست محترم جمهوری مبنی بر لزوم سامان‌دهی به وضعیت دانشگاه‌ها و همچنین معرفی دانشگاه فنی و حرفه‌ای به عنوان تنها دانشگاه کشور شمول در حوزه مهارت در آینده نزدیک را گواهی بر لزوم اهمیت‌دادن به این دانشگاه در سطح استان دانست.  

پس از آن چهار تن از اساتید این دانشگاه به بیان توانمندی و ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل دانشگاه پرداخته و راهکارهایی را برای تقویت مراکز این دانشگاه در سطح استان پیشنهاد دادند.