یادداشت؛

ازموج بیداری اسلامی در فلسطین تا نقش سردار دلها در ایستگاه آخر

کد خبر: 550
|22:22 - 1402/07/17
نسخه چاپی
ازموج بیداری اسلامی در فلسطین تا نقش سردار دلها در ایستگاه آخر
خود كفایی،دفاع موثر،پایداری در برابر دیپلماسی  های تحریک کننده جنبش های مقاومتی مردم فلسطین در سطح منطقه كه از خود و مردمانشان دفاع كنند را حاصل تلاش حاج قاسم باید  دانست.

به گزارش ایلام رصد ،«مجتبی پنجعلی زاد»دبیر انجمن‌ سواد رسانه ای سیروان به بهانه رشادت های نیروی مقاومت حماس در مقابل رژیم اشغالگر اسرائیل در نوشتاری با عنوان “از موج بیداری اسلامی در فلسطين تا نقش سردار دلها در ایستگاه آخر” چنین نگاشته است؛ 

«وَلَیَنصُرَنَّ اللهُ مَن یَنصُرُه»
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: اسرائیل نه یک کشور، که یک پادگان تروریستی علیه ملّت فلسطین و دیگر ملّتهای مسلمان است.
سالهاست از انتفاضه و قیام خونین و مظلومانه مردم فلسطین علیه رژیم اشغالگر قدس می‌گذرد. در این نوشته به  تبیین  اندیشه‌های شکل گیری انتفاضه وهدایت گری سردار دلها‌پردازیم. آیا انتفاضه سوم در راه است؟
بیداری اِسْلامی، در منشورادبیات سیاسی ودیپلماسی گفتگوی مسالمت آميز معاصر در ایران و جهان اسلام، یعنی تحولات فکری و اندیشه های اجتماعی ،سیاسی جوامع مسلمان در پرتو وسایه سار بهره گیری از  مبانی ژرف دینی اسلامی،متحول وپویا گردد ونیزعامل اصلی بیداری اسلامی در مواجهۀ مسلمانان با فرهنگ و تمدن جدید غربی، و پی بردن آنان به عمق عقب‌ماندگی خود در برخی بخش شئون در برابر غرب است. در واقع این پدیده واکنش دینی اندیشمندان جوامع مسلمان در برخورد با فرهنگ و تمدن غربی است.که نتیجه آن را در تحولات منطقه ازسوریه تا فلسطین بايد جست.
 در سالهای اخیر،همت جهادی واستقامت مردمان فلسطین و لبنان در تاریخ بیداری اسلامی جایگاه ویژه‌ای یافته‌اند. این ویژگی در لبنان ناشی از موفقیت‌های سیاسی و نظامی نیروهای مقاومت اسلامی (عمدتاً شیعۀ) این کشور در اخراج اشغالگران اسرائیلی از جنوب کشور خودو در فلسطین ناشی از رویکرد به اسلام در مبارزه با اسرائیل و ظهور جنبش‌هایی چون حماس و جهاد اسلامی و از همه مهم‌تر پدیدۀ انتفاضه است.
از نظر علمی و میدانی هر  قیام و خیزش مردمی متکی بر دو پایه اگاهی وبصیرت و توانایی  در اجرای راهبردهای تدوین شده به منظور حصول تغییرات  وتحولات استوار است. بر اساس عنصر نخست یك جامعه باید راهبردی درست  از آنچه پیرامونش می گذرد داشته باشد و یك تشخیص دقیق از احتمالا ت موفقيت یا عدم موفقيت مسائل  داشته باشد.

در بیان وتحلیل عنصر دوم  اگر فرد همه آگاهی‌ های سياسی  اجتماعی، اقتصادی،نظامی را داشته باشد، اما در خود احساس توانایی برای مقابله نبیند طبیعتا تحرك لازم را برای حل چالش ها نخواهد داشت، درواقع می توان گفت یك بیداری  در حد گفتار درمانی بدون تحرك ونتیجه مثبته رخ خواهد داد.

كاری كه سردار سلیمانی در افزایش بیداری وبالا بردن اعتمادسازی مردم خاورمیانه خصوصآ مردم بی دفاع فلسطین وسوریه انجام داد  هم در گام اول و هم در نقطه دوم تاثیر گذار وکارساز بود. نخست این كه ایشان برای رسیدن به مرحله آگاهی و بیداری با نخبگان وافراد موثر منطقه ازسوریه تا فلسطین و لبنان دیدار كردند و ارتباطات بسیار گسترده ای در روشنگری واگاه سازی در برابر صهیونیسم و افکار پلید آنان با ذینفوذ ان داشتند.

حاج قاسم بین سال های ۸۹ تا ۹۳ كه این نهضت در دنیا ایجاد شد زمان بسیار زیادی را برای كشورهای خواهان این تغییر صرف كرد و انقلابی در بیداری اسلامی  بصورت مكتوب و مجازی را ایجاد كرد تا انتقال پیام ونفوذ کلام در همراهی مردم راحت تر واستوار تر صورت بگیرد.
سردار سلیمانی تلاش کرد تا مردم مظلوم فلسطین بیدار شوند و دریابند كه قدرت تغییر وضعیت و شرایط فعلی را با اتکای بر همت مضاعف مردمی وشهدای انتفاضه را دارند. درواقع ایشان هم نمونه هایی از مبارزه با ظلم را با عمل در میدان جنگ با داعش،طالبان،اشرار،منافقین،نشان دادند تا مسلمانان ستم دیده تمام دنیا متوجه شوند كه می توانند  به تحقق وعده‌ الهی در سرنگونی رژيم صهيونيستي دست یابندو هم این كه در جهت توانمندسازی ملت كمك های بسیار زیادی ارائه دادند.

خود كفایی،دفاع موثر،پایداری در برابر دیپلماسی  های تحریک کننده جنبش های مقاومتی مردم فلسطین در سطح منطقه كه از خود و مردمانشان دفاع كنند را حاصل تلاش حاج قاسم باید  دانست 
نمونه مبارزه‌ با داعش و پاکسازی سرزمين خاورمیانه از لوث آنان  را می‌توان نام برد،این سطح از مقاومت و قدرت ۲۰ سال پیش وجود نداشت و به اعتراف بزرگان جنبش های اسلامی ، نگرش و قدرت این جریان ها و نهضت ها به همت سردار سلیمانی ایجاد شده است.

 

انتهای پیام/ر