کارشناس جهاد کشاورزی:

طرح «علمی کردن کشاورزی» لبخند را بر لبان کشاورزان ملکشاهی نشاند

سرویس: استان ایلام
کد خبر: 554
|11:29 - 1402/08/16
نسخه چاپی
طرح «علمی کردن کشاورزی» لبخند را بر لبان کشاورزان ملکشاهی نشاند
کشاورزان باید بدانند رعایت توصیه‌های فنی جهاد کشاورزی به بهبود وضعیت عملکرد محصولات کمک می کند .

به گزارش ایلام رصد ، در راستای تحقق شعار سال با عنایت به تأکیدات مقام معظم رهبری در خصوص توجه ویژه به روستاها، سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی در قالب طرح بسیج همگام با کشاورز باهدف علمی کردن کشاورزی و افزایش بهره‌وری پایدار و با بهره‌گیری از ظرفیت مهندسین کشاورزی و اساتید و کشاورزان نمونه در این حوزه، بیش از 7 هزار روستا را تحت پوشش خود قرار داده است.

شهرستان ملکشاهی از توابع استان ایلام با سطح زیر کشت 17 هزار و 500 هکتار گندم و جو دیم تحت پوشش طرح بسیج همگام با کشاورز قرار گرفته است که با حضور فعال مهندسین کشاورزی در کنار کشاورزان و انتقال دانش روز به آنها، هم اکنون شاهد اثرگذاری علمی کردن کشاورزی در افزایش عملکرد محصول در این شهرستان هستیم.

در همین راستا خبرنگار ایلام بیدار برای بررسی بیشتر از روند تحقق این موضوع  به سراغ مسئولین مرتبط با این طرح رفته است.

به گفتهٔ رحیم اله یاری کارشناس جهاد کشاورزی شهرستان ملکشاهی،دغدغه جدی این شهرستان پر کردن فاصله عملکردی بین کشاورزی سنتی و مکانیزه است که این شهرستان دارای 23 هزار هکتار اراضی کشاورزی است که جو و گندم دیم محصول غالب آن دارای متوسط عملکرد یک تن (700 تا 900 کیلو) در هکتار است.

وی در این باره گفت: با هماهنگی‌های صورت‌گرفته با مجموعه سپاه و برگزاری جلسات، کشاورزان بسیجی متقاعد شدند کشاورزی علمی را الگوی کار خود قرار دهند.

اله یاری افزود: کشاورزان متقاعد شدند توصیه‌های فنی جهاد کشاورزی را مدنظر قرار دهند تا از این طریق عملکرد محصولات افزایش یابد.

 

گام‌های مؤثر در راستایی علمی کردن کشاورزی

 

اله یاری با اشاره به اینکه تغییر بذر مصرفی از جمله اقدامات موردنظر در قالب علمی کردن کشاورزی بود، ادامه داد: بذر تولیدی از سال قبل مورداستفاده کشاورزان در سال بعد قرار می‌گرفت که نه‌تنها فاقد کیفیت مناسب بود؛ بلکه عملکرد قابل‌قبولی هم نداشت؛ ازاین‌رو بذر اصلاح شده یعنی بذر کراس سبلان را ترویج کردیم.

موضوع دیگر کشت به‌موقع بود که با استفاده از اطلاعات هواشناسی تاریخ دقیق کشت را به کشاورزان اعلام و آنها نیز طبق زمان اعلام شده اقدام به کشت کردند.

کارشناس جهاد کشاورزی شهرستان ملکشاهی، استفاده از دستگاه‌های خاک ورز را گام دیگر در راستای علمی کردن کشاورزی عنوان کرد و گفت: کشت نیمه مکانیزه و مکانیزه از نتایج استفاده از دستگاه خاک ورز بود که دستگاه عمیق کاردیم برای اولین‌بار در این زمینه مورداستفاده قرار گرفت و در باقی مزارع از دستگاه‌های کم خاک ورز استفاده شد.

وی با بیان اینکه در مرحله داشت، مبارزه با آفات و علف‌های هرز گام دیگری در این زمینه بود، افزود: با بررسی‌های صورت‌گرفته بهترین زمان مبارزه با علف‌های هرز را به‌صورت منطقه‌ای به کشاورزان اعلام و آنها نیز طبق توصیه مهندسین اقدام می‌کردند و این امر هم در افزایش عملکرد بسیار مؤثر بود.

 

افزایش عملکرد در مزارع هدف

 

اله یاری، عنوان کرد: طبق بررسی و بازدیدهای میدانی طی فصول سال از مزارعی به این شیوه کشت شدند به طور یقین شاهد افزایش عملکرد بیش از یک تن در هکتار خواهیم بود.

بازدید از مزارعی که تحت پوشش طرح مذبور بودند حاکی از رضایتمندی  کشاورزان و برآورد از تفاوت فاحش عملکرد مزارع هدف است.

 همچنین این امر انگیزه‌ای برای سایر کشاورزان شد تا در سال آتی در این طرح حضور و به جمع کشاورزان هدف بپیوندند.

حضور بسیج مهندسین بر سر مزارع؛ کشاورزان را خریدار توصیه‌های فنی کشاورزی کرد

 

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه حضور بسیج مهندسین کشاورزی در کنار کشاورزان چه میزان بر افزایش عملکرد و گسترش ترویج بذر گندم کراس سبلان مفید واقع شده است، اشاره کرد: طی سال‌های گذشته جهاد کشاورزی اطلاعات و توصیه‌های فنی و لازم را گاهی به کشاورزان گوشزد می‌کرد؛ ولی متأسفانه به دلیل عدم حضور مهندسین کشاورزی در کنار کشاورزان، آنها خریدار توصیه‌های ما نبودند؛ ولی با هم‌افزایی که بین بسیج، سپاه و مدیریت جهاد کشاورزی صورت گرفت از ظرفیت مهندسین کشاورزی بسیجی برای عملیاتی‌کردن توصیه‌های فنی و متقاعد نمودن کشاورزان استفاده نمودیم. 

 در نهایت علاوه بر ترویج و استفاده از بذر اصلاح شده کراس سبلان از سایر توصیه‌های فنی همچون؛ کشت به‌موقع، استفاده بهینه از کود شیمیایی، مبارزه به‌موقع با آفات و بیماری‌ها بهره‌مند شدند.

طرح «علمی کردن کشاورزی» لبخند را بر لبان کشاورزان ملکشاهی نشاند

کارشناس جهاد کشاورزی شهرستان ملکشاهی، با اشاره به اینکه با ورود طرح علمی کردن کشاورزی تا کنون توانسته‌ایم در کاهش مصرف بی‌رویه کودهای شیمیایی و بهینه‌سازی مصرف آن شاهد نقش‌آفرینی بسزایی در این شهرستان باشیم، یادآور شد: درگذشته کودهای شیمیایی در اراضی کشاورزی به‌درستی استفاده نمی‌شد به طور مثال؛ کودهای فسفاته بیش از حد نیاز استفاده می‌شد و هزینه سنگینی را روی دست کشاورزان می‌گذاشت از طرفی کودهای اوره نیز مصرف مناسبی نداشت و در ابتدای کاشت محصول استفاده نمی‌شد و در طول داشت بیش از نیاز گیاه مصرف می‌شد.

بنابراین، طبق آزمون خاک که انجام گرفت به این نتیجه رسیدیم که  این نوع کودها را در همان مراحل ابتدای کاشت برای کشاورزان برنامه‌ریزی و آموزش دهیم تا بیش از نیاز استفاده نکنند.

اله یاری، ادامه داد: بر اساس آزمون‌های که در مزارع  انجام شد در برخی مناطق توانستیم از 50 کیلو کود مصرفی آن را به 25 تا 30 کیلو کاهش دهیم که این دستاورد علاوه بر اینکه منجر به‌ صرفه‌جویی و بهینه‌سازی در مصرف کود می‌شود افزایش عملکرد و تولید محصول سالم را نیز در پی خواهد داشت.

وی در پایان با اظهار خرسندی از حضور بسیج مهندسین کشاورزی در عرصه، تأکید کرد: اتحاد و هم‌افزایی بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی و سپاه استان منجر شد تا اراضی کشاورزی شهرستان ملک شاهی رونق پیدا کند.

حضور بسیج باعث رونق ‌بخش کشاورزی شده است

فلاح غلامی در گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار گفت: در جهت تحقق شعار سال و همچنین رونق بخشیدن به کشاورزی با  همکاری بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی و جهاد کشاورزی استان ایلام در خصوص حمایت و یاری به کشاورزان این استان اقدام کردیم.

فرماندار ملکشاهی اظهار کرد: باتوجه‌به اینکه کشاورزان شهرستان ملکشاهی خرده‌مالک هستند و آشنا به اصول علم روز کشاورزی نیستند، ازاین‌رو سپاه اقداماتی را برای رفع این مشکل از طریق پایگاه طرح بسیج همگام با کشاورز انجام داد.

غلامی از علمی کردن زمین‌های کشاورزی اراضی شهرستان ملکشاهی خبر داد و عنوان کرد: این در حالی است که خوشبختانه با ورود مهندسین کشاورزی بسیجی و کارشناسان جهاد کشاورزی توانستیم این مقدار از اراضی کشاورزی را تحت پوشش طرح بسیج همگام با کشاورز قرار داده و به‌صورت علمی در نقاط مختلف آن کار کردیم.

وی همچنین تصریح کرد: امید است بتوانیم با فرهنگ‌سازی در جهت علمی کردن کشاورزی در سال‌های آتی شاهد افزایش عملکرد بهتری در سطح این شهرستان باشیم.

فرماندار ملکشاهی در خصوص رضایت کشاورزان ملکشاهی از حضور بسیج در این عرصه، گفت: باتوجه‌به اینکه کشاورزان ملکشاهی بخشی از جامعه هدف ما هستند و اکثر آنان عضویت بسیج دارند؛ بنابراین این افراد به بسیج بسیار نزدیک هستند و از حمایت مشترک سپاه و بسیج در کنار جهاد کشاورزی در عرصه کشاورزی رضایتمندی بالایی دارند.

وی تصریح کرد: باتوجه‌به اینکه شهرستان ملکشاهی سالیان زیادی است در مزارع و زمین‌های کشاورزی خود، کشاورزان پیشرو و آگاه به مسائل و یافته‌های نوین در عرصه کشاورزی نداشته در راستای تحقق‌بخشیدن به تدابير مقام معظم رهبري در زمينه اجراي سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي در قالب طرح بسیج همگام با کشاورز توانستیم تا حدودی این خلأ را پر کنیم.

 

 

 

انتهای خبر/ر